torstai 24. maaliskuuta 2016

Berliini, baby!

Käytiin viime viikonloppuna siskon kanssa Berliinissä. Matka oli joululahja meidän miehiltä. Reissu kesti kaksi yötä ja tarkoitus oli rentoutua ilman suuria matkasuorituspaineita. Siinä onnistuimme kyllä hyvin. Hotellimme oli todella hyvässä paikassa, Mitte nimisen kaupunginosan ytimessä itäpuolella kaupunkia. Aivan hotellin tuntumassa oli lukuisia meheviä ja tunnelmallisia ravintoloita. Alue on myös tunnettu erinomaisesta yöelämästä, johon me emme kyllä jaksaneet tutustua.

Olimme saaneet tutuilta hyviä ravintolavinkkejä, joista yhteen tutustuimme heti ensimmäisenä iltana. Kyseessä oli fuusioaasialainen ravintoa nimeltään Transit. Tähän paikkaan ei olisi ikinä ilman vinkkiä löytänyt. Sen verran hämyisen ja epämääräisen näköinen se oli ulkoa päin. Mutta sisällä oli intiimi, lämmin tunnelma ja ystävällinen (vaikka hieman huonosti englantia ymmärtävä) henkilökunta. Ideana oli tilata pieniä maistelukuppeja ja maistella niitä ristiin. Valitsimme osan sokkona tietämättä mitä on tulossa. Parhaat kipot olivat täydellisiä, mutta hutejakin löytyi. Suurin "virheemme" oli liian suuren satsin tilaamisesta ja jouduimmekin jättämään luvattoman paljon ruokaa. Mutta hinnalla paikkaa ei oltu pilattu, yksi kuppi maksoin vaan 3,5 euroa. Me tilasimme niitä yht. 12 kpl kun 8 olisi ollut oikea määrä kahdelle.

Nautittuamme lauantaina hotellin aamiaisen lähdimme kymmenen aikaan aamusella kävelemään kohti Berliinin suurinta nähtävyyttä Branderburgin toria. Sinne oli hotellilta muutaman kilometrin kävelymatka. Siitä jatkoimme bussilla Länsi-Berliinin ytimeen, joka oli shoppailun mekka. Kiertelimme kauppoja ja söimme lounaan KaDeWessa, eli Länsi-Berliinin luxus kauppakeskuksessa, josta avautuu hulppeat näkymät kaupungin ylle. Löysimme muutamia tuliaisia kotiin. Päivä oli kulunut jo pitkälle iltapäivään kun istuimme terassilla neuvoa-antavilla ja mietimme illan ruokapaikkaa. Tästä suuntasimme bussilla kohti hotellia, jossa lepäilimme hetken. Illalliselle päädyimme italialaiseen ravintolaan, joka sijaitsi lähellä hotelliamme. Söin todella maukasta kasvispastaa.

Matkustimme pääasiassa kävellen tai metrolla/bussilla. Taksilla kuljimme vain yhden kerran kentältä hotellille. Hotellilta sai käteviä päivän voimassaolevia matkalippuja.

Toisenakin iltana päädyimme hotellille hyvissä ajoin ennen ilta yhdeksää eikä uneen pääsemisessä ollut taaskaan ongelmaa. Sunnuntaina meillä oli hyvin aikaa ennen puolta päivää ja suuntasimme ennen huoneen luovuttamista etukäteen suunnitellusti paikallisille markkinoille. Sieltä löysimme monta hauskaa tuliaista ja nautimme myös paikalliset currywurstit.

Berliinissä meitä yllätti tungoksen puute. Saimme kävellä lähes yksin lauantaina aamu yhdentoista aikaan suuria katuja, kauppojen vielä ollessa kiinni. Kokonaiskuvaa kaupungista ei noin lyhyessä ajassa ehtinyt saamaan, mutta paikalliseen tunnelmaan pääsi kyllä. Kaupunki on kuitenkin todella suuri ja museoita ja muita pidempää aikaa vaativia kohteita löytyy lukemattomasti. Julkinen liikenne toimii hyvin ja hyviä ruokapaikkoja löytyy helposti. Hintataso on erittäin edullinen verrattuna Helsinkiin. Parhaita valintoja ovat itämaiset ruoat, pasta, suklaa sekä tietysti olut. Myös ekologisuus ja kaupat, joista saa kemikaalitonta kosmetiikka sekä luontaistuotteita olivat ilmiselvä hitti. Ostinkin itselleni muutamia kosmetiikkatuotteita testiksi kotiin.

Paras ajankohta kaupunkireissulle olisi ollut muutama viikkoa myöhemmin luonnon jo herättyä. Kaikki kaupungithan ovat kauneimmillaan keväällä tai kesällä. Pystyimme kuitenkin kuvittelemaan miten upeita puistot ja joen varsi olisivat vehreään aikaan.

Paluumatkalla koimme matkan ainoan vastoinkäymisen kun lento oli reilun kaksi tuntia myöhässä. Olimme sopineet jo että meitä tullaan hakemaan lapsien kanssa kentältä, mutta jouduimme perumaan suunnitelmat, sillä olimme yhdeksän aikaan illalla vasta kotona. Näin emme ehtineet nähdä lapsia hereillä, mutta pianhan se maanantain aamu sarasti ja arkeen paluu maistui taas.