sunnuntai 17. elokuuta 2014

Houkutuksia

Raaka kala ja liha, maksatuotteet, monet juustot, tietyt makeutusaineet. Siinä muutama ja ehkä arkeen oleellisemmin vaikuttava mulle vielä kielletty ruoka-aine. Lista on huomattavasti pidempi ja yksityiskohtaisempi, mutta ei mennä siihen. Listalle on myös tullut mun jokaisessa rakaudessa uusia tuotteita. Kasvikset ja vihannekset tulee myös pestä normaalia paremmin. Listeria on ehkä suurin riski, jonka voi monista tuotteista saada. Se voi johtaa keskenmenoon.

Olen pitänyt tiettyä linjaa näiden rajoitteiden suhteen jokaisessa raskaudessani. Linja ei ole ollut koskaan todella tiukka, mutta suuria riskejäkään en ole halunnut ottaa. Täysin raaka kala, liha ja esimerkiksi mäti on ollut parempi jättää kokonaan väliin. Myös useita mun lemppari juustoja on tullut maisteltua vain kypsennettynä. Viiniä olen maistanut heiman erikoistilanteissa. Ruoka-aineiden riskit ovat ymmärtääkseni aika pienet, mutta niitä ei pidä vähätellä. Tärkeintä musta on, että pitää sellaista itselleen sopivaa linjaa, eikä joudu potemaan huonoa omaatuntoa ja pelätä vauvan puolesta.

Juhlapyhät olivat raskauden aikana ruoan suhteen vaikeinta aikaa, sillä esim. jouluun kuuluu oleellisesti kalat, mädit ja juustot. Myös kesälomalla luonnollisesti joutui luopumaan monista normaaleista paheistaan. Eniten odotan, että saan taas syödä sushia, sinihomejuustoa, mätiä ja nauttia esimerkiksi hyvää Cavaa tai punaviiniä. Pankkiiri onkin jo laittanut shampanjan kylmään ja aikoo kuulemma tuoda sushit pöytään heti kun vauvan kanssa kotiudumme. Sitä odotellessa...




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Komenttisi on iloni, kiitos!